FANDOM

FilmserienRedigera

Tahkorerna var den första filmserien vi i Monte Fjanton Creations gjorde. Namnet MFC fanns inte ännu men det var majoriteten av de som var med i Tahkorerna som bildade MFC i slutändan. Tahkorerna består av fyra individuella filmer om samma karaktärer, ett brödraskap bestående av Baro Indin, en indianhövding och ledare över byn Hipotana, Riddar Ratos och hans väpnare Palo, och kaninuppfödaren Utòh Takila. Dessutom fanns det en grupp som var med i en och annan film, som Ubir Labo, dennes kusin Urban Labo, den genialiske men tankspridde Professor Doum-Boum och Utòh Takilas farbror, trollkarlen Haldajer Takila. Tillsammans bekämpar de den onde trollkarlen Rabos och hans många kumpaner som konstant är på jakt efter magiska föremål som kan hjälpa dem ta kontrollen över Tahkor.

KaraktärsnamnRedigera

Många av namnen som förekommer i serien är omgjorda versioner av andra ord och namn och används för komisk effekt; om det fungerar eller ej är upp till varje tittare att bestämma. Baros efternamn anspelar på ordet indian, vilket Baro är, Doum-Boum är en omgjord version av dumbom, och Haldajer är en variant på namnet Haldir från Sagan om Ringen. Det senare valdes eftersom Jesper Skoog var ett stort fan av sagan om Ringen.

Delar i serienRedigera

Filmerna spelades in mellan 2003 och 2005 och serien består av fyra delar;

Planerade uppföljareRedigera

Basse, Tahkorernas skapare, hade planer på uppemot tio delar i Tahkorerna-serien. Det fanns dessutom två olika möjliga serier. I början var det tänkt att bli tio delar, senare sju. Det Mäktiga Smycket hade ett färdigt manus och Ratos Hemlighet var nästan färdigskriven, men nu är de båda förlorade. Anledningen att några fler uppföljare aldrig gjordes var att Tahkorerna IV - Rabos Hämnd blev så dålig som den blev, och att detta fick Basse att inse att det kunde bli aningen repetitivt med tre/sex filmer till med samma karaktärer och ungefär samma handling.