FANDOM

Geti 2
Geti2poster
Genre Komedi, skräck
Årgång 2010
Producent Basse
Manus Basse
Redigering Basse, Felix
Kamera Basse
Speltid 12 min
Budget ---

Geti 2 är en långfilm av Basse från 2010, en hyllning till och parodi av Troll 2, en av de sämsta filmerna genom tiderna. Filmen tog en månad att färdigställa. Inspelningen började under sportlovet 2010 och släpptes 21 mars samma år. Inte mindre än fyra inspelningstillfällen krävdes för att filma allt, och då hann vi ändå inte med en scen! Denna scen kommer ni få se senare...

HandlingRedigera

Innehåller mängder av spoilers; har du inte sett filmen, läs inte den här biten alls.

Filmen inleds med ett två minuter långt intro som berättar om by Itegs hemska historia; hur det ursprungligen var en fridfull och lugn liten by, och hur nästan hela byn massakrerades när en geti kom till byn. När byborna började mördas en efter en, trodde de andra byborna att någon av dem var mördaren, så de hade ihjäl varandra. När bara tre återstod kom man på att det kanske varit någon utifrån som var mördaren. Man lade ut ett mänskligt bete och lyckades fånga getin och låsa in honom i en nationalpark.

Några år senare ska en far och hans son på semester. Modern och den goda hustrun har nyligen dött av okänd anledning och fadern tror att sonen behöver komma bort ett tag för att tänka på annat. Han bestämmer sig för att åka med sin son till den fridulla byn Iteg. Vilket sammanträffande, inte sant?

Väl i Iteg är sonen fortfarande ledsen över sin mammas död, så han flyr ut i skogen och sätter sig och bölar som en liten bäbis. Då hör han ett konstigt ljud, och snart ser han getin komma rusandes mot honom, jagandes efter en bybo. Sonen blir livrädd och springer hemåt, med getin efter sig.

Väl hemma gömmer sig far och son inne i huset de semestrar i, då plötsligt modern kommer tillbaka från de döda rent spontant. Son kramar om henne och säger att han trodde hon var död, vilket hon är säger hon, lägger ifrån sig sin yxa som hon råkade ha med sig, och dör igen. Fadern tar yxan och de går ut för att möta getin.

Medan getin håller klassisk monolog och berättar om sin svåra uppväxt dödar fadern de bybor som hjälper getin, men getin fångar hans son. Fadern skjuter då getin med ett hagelgevär han hade i fickan. Tyvärr stod hans son framför getin så båda dör, men fadern skyndar sig till Paris och tar med ett kort hem så att hans son ska få se Paris en gång i livet.

Filmen slutar med att inspelningen är klar, alla döda reser sig igen och man börjar packa ihop.

RollistaRedigera

Skådespelare Roll / Roller
Johan Nilsson Son, bybo
Felix Nordh Far, bybo
Marcus Wilnerzon Getin, bybo
Viktor Fransson Bybo
Simon Åkesson Bybo
Erik Nilsson Mor, bybo
Johannes Wilnerzon Thörn Liten pöjk

Inspelning och produktionRedigera

Geti 2 tog en månad att filma. Den första och största inspelning hölls den 29/2, första dagen på sportlovet 2010, och inte förrän den 21/3 kunde filmen äntligen släppas, efter hel dag med tekniskt klödd och skit. Den första inspelningen fortsatte även pizzapaus-traditionen och pizza förtärdes på Pizzeria Valentino 2 efter inspelningen.

Ursprungligen var det tänkt att hela filmen skulle filmas på sportlovet och släppas innan lovets slut, men det gick inte alls som planerat, precis som vanligt med våra filminspelningar. Under den första inspelningsdagen hann vi filma knappt hälften av alla scener, sen blev det för mörkt och folk blev för trötta och hungriga. Andra omgången hann vi med de flesta andra scener, och tredje och fjärde gången filmades bilscenerna, när far och son åker ut ur byn och in i Iteg. Det skulle ha blivit en femte gång, där en helt random scen som inte alls har med resten av filmen att göra skulle spelas in, men det hanns inte med. Den kommer ni få se senare. I en annan film. Kanske.

Att det var fullt med snö denna kalla vinter gjorde att det var svårt och jobbigt att filma. Däremot var det enklare än 2009 års vinterprojekt, Sagan om den Magiska Osten, eftersom vi inte behövde traska runt i skogen särskilt mycket.

När filmen väl var redo att läggas upp tillät inte YouTube den musik vi hade, så vi fick ta ner den igen, sätta in engelsk undertext manuellt och sen ladda upp både en svensk och en engelsk version på Blip.tv. Bara uppladdningen tog 3 timmar. Totalt upptog allt onödigt tekniskt skitarbete 13 timmar av Basses helg. Som ni märker är Basse mycket irriterad över detta när han skriver om sig själv i tredje person.

MottagningRedigera

Hittills har Geti 2 mottagits bra av alla som kommenterat den, både på nätet och i verkligheten. Både de som sett och inte sett Troll 2 verkar ha uppskattat den, om än antagligen av olika anledningar, och vi i teamet är i stort sett nöjda med den.

Basse skickade en länk till filmen till Knappnytt på Facebook och fick tillbaka ganska positiv respons;

"JAG FICK ALDRIG SE PARIS! [...] Jarå, många jävligt roliga grejor. Den var ju sjukt för lång, ni måste klippa tajtare och aggressivare, men det är typ det vanligaste nybörjarfelet ever, så känn er inte kassa för det. Keep on rocking så blir det bra"

VideoRedigera

Geti 2 - Trailer

Geti 2 - Trailer

Geti 2

Geti 2

TriviaRedigera

Foton från inspelningenRedigera

Det togs en hel del foton under inspelningens gång, men ganska mycket färre än vissa tidigare inspelningar, och de som blev snyggast och bäst kan ses på vår hemsida. Se här.