FANDOM

28 Sekunder Senare
28SS
Genre Skräck, komedi
Årgång 2011
Producent Basse
Manus Basse
Redigering Basse, Felix
Kamera Basse
Speltid 6 min
Budget ~100 kr

28 Sekunder Senare är en långfilm av Basse från 2011, en parodi på apokalyops- och zombiefilmer, och särskilt "28 Dagar Senare". Filmen spelades in under april 2011, och var i princip färdig i början av maj, förutom en scen. Den släpptes till slut vid en midnattsrelease den 1 september.

HandlingRedigera

Innehåller mängder av spoilers; har du inte sett filmen, läs inte den här biten alls.

En man vaknar upp omtumlad på en toalett. Hans tinning blöder och han vet inte var han är. Ingen annan verkar vara i huset, trots att det ligger festprylar (glas, en dansmatta och en discokula) utspridda. Han lämnar huset och upptäcker att hela byn (Tyringe) verkar helt övergiven, det är inte en kotte någonstans. Han blir räddare och räddare. Plötsligt får han en flashback och minns att han var med på ett party i huset han vaknade upp i. När han gick på toaletten snubblade han på en paprika och slog huvudet i toastolen. Hans vänner måste ha försvunnit medan han låg utslagen.

Han går in i en kyrka efter att han tror sig ha sett någon i fönstret. Och visst var det någon. Ett monster. Monstret jagar honom ner i källaren, snubben får tag i ett hagelgevär och rollerna byts. Snubben jagar monstret ut i en park, där han blir nedslagen av monstrets zombiemedhjälpare. Snubben är livrädd. Men plötsligt tar monstret av sig sin mask och det visar sig att de fyra bara var hans vänner från festen som klätt ut sig för att göra ett practical joke med snubben. Snubben är dock inte så övertygad, han ser dem fortfarande som monster och zombies. Han tar sin bössa och skjuter ner allihop, och så slutar filmen med en ostig one-liner.

RollistaRedigera

Skådespelare Roll / Roller
Felix Nordh Snubben
Marcus Wilnerzon Monster
Johan Nilsson Zombie
Erik Nilsson Zombie
Timmy Svantesson Zombie

Inspelning och produktionRedigera

Filmen spelades in under tre dagar i april. Den första dagen spelades alla scener med fler än två skådespelare in, bl.a. partyt och slutscenen. Det var ljust och soligt hela dagen, vilket gjorde det najs att vara ute. Däremot var det ett himla jobb att få scenerna som spelades in mitt på ljusa dagen att se ut som nattscener. Det var detta som gjorde att filmen inte släpptes förrän fyra månader efter att den filmades, och trots mycket arbete ser nattscenerna rätt fail ut. Men hellre det än att alltihop händer mitt på dagen, tänker Basse när han slamrar med tangenterna.

MottagningRedigera

Hittills har filmen mottagits mycket väl, och många (inklusive Basse) tycker att det är vår bästa film hittills. Några exempel på kommentarer:

"An insanely delightful amateur movie."

"Måste berömma redigeringen och kameraarbetet med ett stort +. Jag har alltid varit svag för filmer där bildspråket pratar för handlingen och inte krystade repliker."

"omg, fan vad detta gav mig nostalgi, kameravinkeln är precis som vinklarna man får på de gamla resident evil-spelen. riktigt grym video basse!"

VideoRedigera

28 Sekunder Senare

28 Sekunder Senare

TriviaRedigera

  • Det framgår inte så tydligt i filmen, men de 28 sekunder titeln syftar på är tiden mellan att snubben slår huvudet i toalettstolen och att han vaknar upp igen.
  • Trots att filmen bara är 6 minuter lång klassas den som en "långfilm", detta eftersom den skrevs med samma sorts manus som en långfilm, krävde samma resurser och tid som en långfilm, och lite annat. Inte för att våra långfilmer verkligen är långfilmer, men detta är den kortaste av alla vi gjort.

Foton från inspelningenRedigera

Det togs en hel del foton under inspelningens gång, som alla kan ses på vår Facebooksida. Se här.